12.02.2007

Lehdistötiedote 12.2.2007

Perunahiutaleen tuotanto Närpiössä tarvitsee lisää perunaraaka-ainetta.
Tulevina vuosina tarvitaan valmistukseen noin 10-12 miljoonakiloa ”tärkkelyslajikkeita” suoraan pellolta ajalle 15.8 – 31.10.

Oy Norrgård Ab on parin viimevuoden aikana kehittänyt kahta eri hiutaletuotetta ,jotka tarvitsevat korkean tärkkelyspitoisuuden omaavia perunalajikkeita ja jotka soveltuu näihin erikoisperunahiutaleisiin.

Kehittämistavoitteena on ollut lisätä kotimaisen perunahiutaleen kilpailukykyä ulkomailla ja tässä on nyt onnistuttu koska näistä uusista loppu hiutaletuotteista tulee menemään yli 80 % vientiin.

Närpiössä perunahiutaleita valmistava, alan johtava yritys Oy Norrgård Ab tehostaa yhä toimintaansa. Yritys jalostaa vuorokaudessa lähes. 200.000 kg perunaa ja toiminta on vuosien varrella tehostettu

"Haluamme olla kärkisijoilla korkealaatuisen perunahiutaleen valmistajana Euroopassa", sanoo toimitusjohtaja Börje Norrgård .

. "Tavoitteena on sekä korkeampi että tasaisempi lopputuotelaatu. Se on tehtaan asiakkaiden ja siten myös kilpailukyvyn kannalta hyvin tärkeää", Norrgård jatkaa..

"Tähän tehtaalla on hyvät mahdollisuudet, koska viljelijämme käyttävät moneen suureen perunantuotantomaahan verrattuna vähemmän torjunta-aineita ja lannoitteita. He eivät myöskään käytä varastoinnissaan itämisenestoainetta (kloori profaania)", perustelee toimitusjohtaja Norrgård. Hänen mukaansa myös tehtaan tuotantoprosessissa käytetään vähemmän lisäaineita kuin perunahiutalevalmistajat yleensä.

Laatukilpailukykyä lisätään myös sillä, että yritys käyttää raaka-aineenaan pelkästään kokoperunaa, kun taas monet kilpailijat hyödyntävät perunateollisuuden kuorintajätettä. Tämä vaikuttaa lopputuotteen makuun ja koostumukseen. Raaka-aineena käytetään perunaa joka toimitetaan suoraan viljelyksistä suoraan tuotantoon. Lisäksi käytetään ns. B-luokan perunaa, joka on hylätty ruokaperunapakkaamoiden lajittelussa esim. suuren tai pienen koon tai pintarupien takia.

Viime vuosina yrityksen omistuspohjaa on laajennettu siten, että osakkaisiin on liittynyt lähialueen viljelijöitä sekä perunapakkaamoja. Tämä lisää molemminpuolista turvallisuutta – osakkaille turvataan B-luokan perunan menekki ja yhtiölle raaka-aineen saanti. Samalla osakkaat voivat kohentaa laatuaan ja kannattavuuttaan.

Jatkuva tuotantoprosessin kehittäminen on toimitusjohtaja Norrgårdin mielestä elintärkeää: "Vain siten ylläpidämme ja parannamme kilpailukykyämme". Tehdas on esimerkiksi vähentänyt oleellisesti ympäristökuormitusta ja lisäksi saanut merkittäviä kulusäästöjä..

Norrgårdin asiakkaita ovat kotimassa maamme suurimmat leipomot, elintarviketeollisuus, tukku- ja keskusliikkeet sekä suurkeittiöt.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Börje Norrgård, puh 0400 562065 sekä Tekninen päällikkö Mathias Sigg, puh 040 586 5774.

Siirry "Lehdistötiedotteet"-sivulle